‘Noodbezorging stijgt naar 70 pakketten per week’

De inspecteurs van Houwers Groep komen over de vloer bij allerlei soorten bedrijven en instellingen. De specialisten in voedselveiligheid komen veel tegen tijdens hun bezoeken. Ook nemen ze veel tips & tricks mee naar huis. Deze delen we graag met u. Deze editie: een aantal vragen aan inspecteur Jan-Willem van der Velden. Hij verzorgde een inspectie bij Voedselbank Nijmegen.

“Jaarlijks bezoeken wij de Voedselbank in Nijmegen-Overbetuwe”, laat Van der Velden weten. “Een inspectie gebeurt doorgaans onaangekondigd. Maar vanwege de huidige situatie geven we nu aan in welke week men ons kan verwachten. Zo blijft het toch een ‘kleine verrassing’.”

Hoe verliep de inspectie?

“De Voedselbank hanteert alle richtlijnen zoals opgesteld door het RIVM. Daarnaast dragen alle vrijwilligers een mondkapje. Cliënten ontvangen een gratis mondkapje bij de ingang. Vrijwilligers staan bij de uitgifte om alles in goede banen te leiden. De werkplek van het personeel aan de distributieband is afgebakend.”

Zie je ook positieve ontwikkelingen?

“Jazeker! Zo is Voedselbank de samenwerking aangegaan met de Kledingbank. Deze moest gedurende de lockdown gesloten blijven, omdat het als niet-essentieel werd bestempeld. Cliënten kunnen bij de Voedselbank hun verzoeken voor kleding indienen. Daarnaast brengt een restaurant uit de buurt wekelijks vers bereide salades. De cliënten zijn blij met deze initiatieven.”

“Er wordt ontzettend veel goodwill getoond. Verschillende maatschappelijke organisaties zamelen voedsel in, ook tijdens feestdagen. Het is onwaarachtig waar deze gulle giften vandaan komen. Cliënten die door omstandigheden niet naar de Voedselbank kunnen komen, krijgen hun pakketten thuisbezorgd. Deze noodbezorgingservice is in coronatijd gestegen van 6 naar 70 pakketten in de week.”

Wat doet de ‘covid-situatie’ met het personeel en cliënten?

“Bij aanvang van de crisis halveerde het vrijwilligersbestand. Het zijn vaak mensen op leeftijd en die vallen in de risicogroep. Door oproepen in de plaatselijke media meldden veel jongeren zich aan als vrijwilliger. Dit zorgt voor een positieve vibe binnen de Voedselbank. Inmiddels zijn er gelukkig ook weer veel oudgedienden terug op hun stek. Cliënten tonen veel begrip voor de situatie. Maar ze missen het koffiemoment. Even een gesprekje in de koffiecorner, een sociaal moment, is voor veel mensen heel belangrijk.”

Wil je nog iets kwijt aan het team van Voedselbank Nijmegen?

“Wat een geweldige organisatie is de Voedselbank. Mooi om te zien dat de vrijwilligers allemaal hetzelfde doel nastreven: mooie en goed gevulde voedselpakketten. Elke week weer!”