SMKMRKTLABYRINTH

Al slenterend door de benedenstad naar de Waalkade werd mijn neus getriggerd. Wat ruik ik, wat zie ik? De hoek omgeslagen en tot mijn grote verbazing trof ik een prachtig labyrinth van foodtrucks aan. Iedere truck had zijn eigen specialiteit en de heerlijke geuren voerden de boventoon. Veel middenstanders hadden de kans genomen om hun specialiteit aan de man te brengen, één product, top gepresenteerd. Ook vanuit de slagerij en horeca was er veel nieuws onder de zon te beleven. De belevingswaarde was enorm, bezoekers werden verleid met mooi opgemaakte vleesplankjes, verhaaltjes over bijzondere gefermenteerde worstsoorten, mooie ruime grilopstellingen waarop een goed stuk vlees werd bereid, rustige kleuren, goede alternatieven voor de bezoekers die geen trek hadden in een vette braadworst of anderszins.

Een nieuw product, het lijkt eenvoudig en eigenlijk is dit het ook; alleen kom er maar eens op. Hoe pak je vernieuwing aan en wat zijn de valkuilen? Het is een vraag waar we vaak voor benaderd worden. De kern blijft: ga uit van een goed product, doe geen concessies aan je grondstof en bewaak de juiste temperatuur op het juiste moment. Een vakman verstaat een goede voedselhygiëne, kan daarom spelen met presentatie en bereiding. Wanneer onze inspecteurs festivals inspecteren is de meest voorkomende tip zorg dat de kerntemperatuur gehaald wordt. Stel jezelf de vraag met welk product je de passant wilt verleiden tot koop. In de diversiteit van het aanbod aan producten is er onvoldoende focus op de individuele productbereidingen. Onderscheidend waren de stands waar met aandacht een product snel maar goed werd bereid met een prachtige opmaak.

Met genoegen heb ik gekeken en ook gesmuld van flammküchen, oesters met champagne, een plankje dun gesneden droge worstsoorten en olijven. Het was en bleef de kunst van het verleiden door elke standhouder.

Een prachtig labyrinth met heerlijke geuren en een relaxed stuk aan de Waalkade. Dicht bij de brug waarover treinen en fietsen Nijmegen in en uit gaan. Ik werd getroffen door de verre gaande professionaliteit in smaak en verleiding op het smkmrktlabyrinth. Wanneer ik u verleid heb om te reageren, schroom niet, als foodprofessional en genieter spar ik graag met u.

Fijne vakantie, Toos Houwers

2017-05-18T17:00:26+02:0030 september 2016|2016, Nieuws|