Op inspectie bij een ijssalon: 5 vragen aan inspecteur Jacco Calf

‘Zorg voor een positieve uitstraling’

Gedurende deze coronaperiode doen de inspecteurs van Houwers Groep verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze eerste editie: 5 vragen aan inspecteur Jacco Calf. Hij verzorgde een inspectie bij een ijssalon in Amsterdam.

Waar is de inspectie uitgevoerd?

“IJssalon IJs van Oost in de Javastraat in Amsterdam: een leuke, levendige winkel- en horecastraat. Het is de zaak van Hicham Taouati, een gedreven, vrolijke ondernemer. In deze frisse ijssalon is Hicham zelf de ijsbereider, hij draait het ijs dagelijks vers af.”

Welke maatregelen heeft de ondernemer zoal genomen?

Tape met aanwijzingen op de vloer, bij IJs van Oost in Amsterdam. Foto: Jacco Calf.

  • Een signing met daarop ‘maximaal 3 klanten in de winkel’
  • 1,5 meter afstand afgetapet op de vloer
  • Plexiglas plaat voor de vitrine en kassa
  • Handschoenen voor het personeel
  • Handdesinfectie op diverse plaatsen in de winkel (ook voor klanten)
  • Een aangepaste routing

Hoe reageren klanten hierop?

“Positief. Tijdens de inspectie houden de klanten zich keurig aan de voorschriften. De ondernemer geeft ook aan geen negatieve geluiden te horen.”

Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?

“Hicham is een ondernemer die altijd al veel aandacht heeft gehad voor voedselveiligheid. Hij volgt de richtlijnen uit de nieuwe Hygiënecode. Hij draait zelf het ijs en traint de medewerkers zelf. Regelmatig zijn instructies te horen zoals ‘handen wassen’.”

Hoe wordt er gereageerd op jouw bezoek?

“Positief. Doordat Hicham voedselveiligheid hoog in het vaandel heeft, is hij één van de eerste ijsbereiders die ons heeft verzocht de inspecties op te starten. Ondanks de crisis.”

Welke tip kun je naar aanleiding van dit bezoek doorgeven?

“Wat opvalt, is de klantvriendelijkheid van Hicham en zijn positieve kijk op de situatie. Dit straalt af op de klanten die daardoor ook welwillender worden. Kortom: zorg voor een positieve uitstraling van het bedrijf. Niet alleen door de maatregelen correct uit te voeren, maar zeker ook door een stukje vriendelijkheid en aandacht!”

2020-05-06T09:00:53+02:006 mei 2020|Nieuws|