ALLERGENEN, ETIKETTERING, HOE DOET U DAT?

Het jaar loopt langzaam op zijn einde, een mooi moment om de prestaties op gebied van voedselveiligheid eens kritisch te bekijken. Op de website van de NVWA vinden we een totaal van 331 incidenten, deze zijn opgedeeld in de categorieën kinderartikelen (kleine onderdelen), allergenen en voedselinfectie (salmonella, listeria). De rest is niet gespecificeerd maar omvat onder andere, productvreemde delen, chemische verontreinigingen en brandveiligheid. Er zijn:

  • 221 niet nader gespecificeerd
  • 96 incidenten in de categorie kinderartikelen
  • 76 allergenen, allen foutieve etikettering
  • 45 voedselinfectie

Het lijken allemaal producten die vanuit de grotere productiebedrijven landelijk teruggeroepen zijn. Maar schijn bedriegt! Grote namen hebben nu eenmaal een groot bereik. Toch, als je even doorspit zijn er ook veel incidenten te vinden die terug te leiden zijn naar kleinere producenten die leveren aan de grote namen.

Bij wie het vandaan komt is eigenlijk om het even. Waar het echt interessant wordt, is als je gaat onderzoeken hoe het gekomen is. Als we even inzoomen op de 76 incidenten met allergenen, dan gaat het vaak tot diep in de organisatie fout. De weg terug volgen van het winkelschap naar de bron levert de volgende resultaten op:

  • Exit controle. Voordat de producten naar de winkel vervoerd worden, is geen laatste controle meer geweest of het juiste etiket met de juiste informatie op het product aanwezig was.
  • Dit gaat vaak geautomatiseerd. Etiketten zijn in grote aantallen aanwezig en er is weinig controle of deze nog steeds actueel zijn. Vooral nieuwe producten of wijzigingen in samenstelling worden vaak niet adequaat doorgevoerd.
  • Productontwikkeling en bereiding. Nieuwe recepturen of producten worden zonder toetsing in productie genomen. Kan dit in de huidige productievolgorde, zijn er tussentijdse reinigingsstappen nodig en wie moet hier allemaal van op de hoogte zijn.
  • Worden producten gescheiden van elkaar opgeslagen. Is de kans op kruisbesmetting of versleping in kaart gebracht en hoe wordt dit beheerst.
  • Komen de juiste producten en merken binnen. Alternatieven van een soortgelijk product bevatten vaak andere ingrediënten en allergenen.
  • Is iedereen er bewust van waar op gelet moet worden. Zijn er wisselende leveranciers, wordt daar regelmatig navraag gedaan of recepturen gewijzigd zijn. Hoe wordt men daarvan op de hoogte gehouden, uw leverancier moet dit actief aan u melden. Als de wijziging wel gemeld is, hoe is deze dan gecommuniceerd met de andere afdelingen.

En zo kunnen we nog heel wat vragen stellen, vragen die elk levensmiddelenbedrijf zichzelf zou moeten stellen. Want de stappen zijn voor iedereen gelijk, of je nu een groot of een klein bedrijf hebt. Inkoop, ontvangst, opslag, (voor)bereiding, controle en uitgifte, iedereen volgt deze stappen in zijn specifieke plaats in de keten.

Hoe doet u dat? U kunt zich de impact van een ernstig incident niet voorstellen. In het ergste geval overlijdt een consument na het eten van uw product. Als u er dan niet alles aan gedaan heeft om dat te voorkomen, heeft u een heel groot probleem. De administratieve rompslomp en een maatregel van de NVWA zijn 1 ding, het verlies van een nabestaande kunt u nooit vergoeden.

Met voedselveiligheid neem je geen risico! Wilt u uw allergenenbeleid eens nader getoetst hebben, vraag het ons gerust. Onze inspecteurs zijn u graag van dienst.

2018-11-23T09:32:59+00:00 23 november 2018|2018, 2018, Food for thought, Nieuws|