Op inspectie bij Kippie Leiderdorp – 5 vragen aan onze inspecteur

‘Bewaar de rust in je winkel’

De inspecteurs van Houwers Groep doen verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze editie: 5 vragen aan inspecteur Kurt Vanderstalle. Hij verzorgde een inspectie bij grill- en maaltijdenwinkel Kippie.

Waar is de inspectie uitgevoerd?

Kuchschermen en signing op de grond zorgt ervoor dat de klant zich veilig voelt.

“Ik was bij Kippie Leiderdorp, één van de 55 Kippie winkels die Nederland rijk is. Kippie is specialist op gebied van kant-en-klaarmaaltijden, gebraden kipproducten én natuurlijk de beroemde Kippiepan waarmee al heel veel feestelijke momenten voorzien zijn van een smakelijk hapje.”

Welke maatregelen heeft de ondernemer zoal genomen?

“Boven de vitrine zijn meerdere ‘kuchschermen’ opgehangen. Hierdoor zijn medewerkers en klanten voldoende van elkaar afgeschermd. In de winkel is een verplichte looproute aangebracht met op meerdere plaatsen een aanduiding 1,5 meter afstand te houden. De afhaalbroodjes worden per stuk verpakt meegegeven aan de klanten. En met grote regelmaat worden pinautomaten en andere handcontactpunten gedesinfecteerd.”

Hoe reageren klanten hierop?

“Klanten reageren positief. Het is ook maar net hoe je er zelf in staat, vertelt de eigenaar van deze winkel. “Als je zelf de rust bewaart en duidelijk bent in de boodschap wordt dit vanzelf overgenomen. Het is soms wel vervelend om je eigen klanten weg te moeten sturen omdat ze te dicht bij de winkel het gekochte broodje uitpakken en opeten. Alleen afhalen is ook écht alleen afhalen, klanten moeten dáár nog het meest aan wennen.”

Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?

“Aan voedselveiligheid zijn nog nooit concessies gedaan, dus ook nu niet.”

Hoe wordt er gereageerd op jouw bezoek?

“Als inspecteur ben ik zeer welkom. De eigenaar en medewerkers vinden dat het áltijd netjes voor elkaar moet zijn. Ze staan altijd open voor elke verbetering die moet worden doorgevoerd.”

Welke tip kun je naar aanleiding van dit bezoek doorgeven?

“Een tip voor iedereen is om rust in jezelf en in de winkel te bewaren. De rust die de eigenaar en medewerker van deze Kippie-zaak uitstralen, werkt positief op de klanten.  Vriendelijk en met veel aandacht voor de klant geven zij invulling aan de noodgedwongen omstandigheden. Nu, meer dan ooit, moet je er voor elke klant staan.”