OH MIJN TERRAS…

Steeds meer eetcafés, cafetaria’s en fastservice bedrijven hebben een klein of groter terras. Een heerlijke plek waar mensen even kunnen verpozen. Een plek waar ze zich op hun gemak kunnen voelen en kunnen genieten van een heerlijk frietje met, of een vers geperst sapje. Tijdens onze inspectiewerkzaamheden krijgen we vaak vragen over de hygiëne op het terras. We treffen grote verschillen aan. Bijgevoegd een handvol tops en tips.

  1. Ondernemers met een terras dienen in het bezit te zijn van een exploitatievergunning. Hierin staat beschreven wat de oppervlakte van het terras mag zijn. Stoelen bijplaatsen met mooi weer, buiten de oppervlakte van je terras, is een boete. Er dient altijd een medewerker aanwezig te zijn die in het bezit is van sociale hygiëne. Deze staat vermeld op de exploitatievergunning.
  2. Roken op het terras is toegestaan. Ook mag je roken bij een overdekt terras, mits er één zijkant van het terras volledig open is.
  3. Vanaf 15 jaar mag je medewerkers in dienst nemen, mits er geen alcohol wordt geschonken in de ruimte waar hij of zij werkzaam is. Vanaf de leeftijd van 16-17 jaar mogen medewerkers zowel in de bediening als in de keuken werkzaam zijn. Medewerkers onder de 18 worden goed beschermd, tijdig pauze, niet te lange dagen, en werken onder begeleiding.
  4. Heb je een snackkaart op je terras, zorg dan dat ook hiervan de allergeneninformatie op orde is. Tip: Een allergenen kaart is te downloaden van onze site.
  5. Werk ook op het terras volgens de wettelijke regels uit de Hygiënecode.
    – Maak tijdig de tafels en stoelen schoon (meerdere malen per dag)
    – Veeg dagelijks het terras goed schoon of spuit deze af.
    – Zorg voor voldoende afvalbakken en haal deze regelmatig leeg. Met name op warme dagen.
    – Reinig dagelijks aan het einde van de dag de afvalbakken met reinigingsmiddel. Naast nare luchtjes voorkomt dit ook het aantrekken van ongedierte.
2019-04-25T09:47:15+02:0025 april 2019|2019, Food for thought, Nieuws|