GROEN LICHT VOOR UW BEDRIJF

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler; het dagelijks leven wordt voor een belangrijk gedeelte beïnvloed door social media en internet. Wij doen niets zonder eerst even internet te raadplegen, of het nu gaat om de vakantiebestemming, een film of een restaurant. Alles wordt opgezocht en beoordeeld op basis van het internet. Is dan uiteindelijk het perfecte restaurant gevonden dan worden foto’s van de gerechten instagram opgeslingerd en de kwaliteit van het eten beoordeeld op een van de vele online platforms.

Ik hoor u denken: wat heeft dit te maken met voedselveiligheid? Indirect heel veel. Doordat tegenwoordig alles gedeeld wordt via de diverse digitale netwerken, komen ook zaken rondom voedselveiligheid gemakkelijk onder de aandacht van een brede groep. Om eerst maar eens een voorbeeld aan te halen van de kracht van social media. Vorig jaar werd een Amsterdams restaurant landelijk nieuws; een klant had een maaltijd afgehaald en bij thuiskomst een kakkerlak in de soep aangetroffen. Hij maakte een foto en plaatste het op social media, waar het bericht hard rondging. Het resultaat: de volgende dag stond de NVWA op de stoep en die ging over tot een sluiting. Zo hard kan het gaan! Ook de NVWA begrijpt de enorme impact van internet. Men is een weg ingeslagen waarbij wordt uitgegaan van het zelfregulerend vermogen van de ondernemer. De ondernemer is verantwoordelijk voor het naleven van de geldende normen, doet hij dit niet en wordt het vertrouwen van de NVWA geschonden dan wordt er hard opgetreden. In dit licht kan ook de actieve openbaarmaking van inspectieresultaten gezien worden. De NVWA streeft ernaar de komende jaren steeds meer controlegegevens van meerdere productieketens actief openbaar te maken. Het streven is om in 2022 alle relevante informatie over toezicht en uitvoering actief openbaar te maken. Wat wil de NVWA hiermee bereiken:

  • Transparantie bieden aan partijen binnen de productieketen zodat deze hierop hun keuzen kunnen
  • Vertrouwen verhogen van consumenten in het handelen van de overheid, in het voedsel, andere producten en diensten.
  • Naleving verhogen.

De impact van een negatief bericht hetzij via social media hetzij via de NVWA kan enorm zijn. Wanneer bijvoorbeeld een keten van meerdere restaurants met een filiaal in het verscherpt toezicht komt en dit wordt via de openbaarmaking bekend kan dat ook negatieve gevolgen hebben voor de naam van de andere filialen, die de zaken wel goed voor elkaar hebben. Hoe kunt u zich als ondernemer hiertegen wapenen? Maak voedselveiligheid belangrijk binnen u organisatie en zorg voor een degelijk voedselveiligheidsplan wat consequent wordt nageleefd en gecontroleerd. Door bovenstaande ontwikkelingen is een goed voedselveiligheidsplan nog belangrijker geworden en essentieel voor een stabiele bedrijfsvoering. Wij zijn u graag van dienst!

2019-03-07T14:30:06+01:007 maart 2019|2019, Uit ‘t veld|